http://addurl.nu Verification: 2eb47d17cfb1428b Your SEO optimized title page contents
آخرین خبرها
خانه / زبان انگلیسی

زبان انگلیسی

ارکان اصلی و اساسی زبان انگلیسی شامل:

مطالعه متون انگلیسی (Reading)

نوشتن یک مطلب انگلیسی (Writing)

فهمیدن مکالمات انگلیسی (Listening)

صحبت کردن با زبان انگلیسی در مورد موارد مختلف (Speaking)

اساتید کار آزموده همگی بر این موضوع اتفاق نظر دارند که برای زدن درصد بالایی در کنکورهای سراسری لازم نیست این چهار رکن اصلی را به صورت تقریبا ۱۰۰ درصد مسلط و آشنا باشیم بلکه خواندن زبان انگلیسی روشها و اصولی دارد که باعث موفقیت ما در کنکورها می شود(در کنکورها گوش دادن و صحبت کردن نخواهیم داشت-البته این موضوع برای کنکورهای دکتری متفاوت می باشد که آن هم راهکارهای خودش را دارد)

برای مسلط شدن بر  کنکورها باید دو رکن اساسی در یادگیری این زبان را به‌خوبی و به‌طور صحیح مطالعه کنید:

۱٫ Vocabulary (مجموعه لغات)                         ۲٫ Grammar (دستور زبان)

البته توجه داشته باشید که یادگیری این دو مورد نیز خود به خود در گوش و زبان ما تاثیرگزار خواهد بود و تسلط ما را در آنها بالا خواهد برد پس در یادگیری زبا به اینن شیوه به خود تردید راه ندهید.

با توجه به این‌که در سال‌های اخیر اکثر داوطلبان در این درس درصد بالایی از سوالات را به‌طور صحیح پاسخ می‌دهند (بالای ۵۰ درصد)، دقت داشته باشید که کسب این حداقل لازم است و برای پیشی گرفتن از دیگران باید به کسب درصدهای بالاتر فکر کنید.

همچنین با توجه به این‌که دانستن معنی لغات و عبارات لازمه‌ی پاسخ‌گویی به تمامی سوالات می‌باشد (چه سوالات مربوط به لغات و چه سوالات مربوط به گرامر) و از طرف دیگر قسمت اعظم سوالات در مورد معنی لغات و عبارات می‌باشد (تقریباً ۸۰ درصد سوالات از معنی لغات و عبارات و ۲۰% از گرامر می‌باشد) اهمیت مطالعه‌ی لغات واضح است.

ما بهترین شیوه‌ی مطالعه‌ی زبان انگلیسی را به شما ارائه می‌دهیم.

روش صحیح مطالعه

ابتدا نکاتی را در نظر داشته باشید:

این موضوع را در نظر بگبرید که زبان انگلیسی بسیار فرار و یادگیری آن نیاز به صرف زمان و تمرین و ممارست و تکرار فراوان دارد پس انتظار نداشته باشید در مدت کوتاهی مسلط شوید و اگر دوستانی دارید که ادعا می کنند در مدت کوتاهی به زبان مسلط  شده اند مطمئن باشید آنها از کودکی پایه خوبی داشته اند و از آنجایی که انسانها ساعات مطالعه و یادگیری و صرف زمان مستقیم و غیر مستقیم خود برای یادگیری را فراموش میکنند اینگونه ابراز می نمایند و همینطور اگر تبلیغاتهایی مبنی بر یادگیری در مدت کوتاهی را دیدید بدانید و آگاه باشید که شاید آنها بتوانند که گرامر را در مدت کوتاهی به شما شرح بدهند(چون یک سری قوانین و فرمول است) با اینکه باز هم ما قبول نداریم بشود این کار را انجام داد(چون تبصره و ریز استثناء گرامر زیاد است که معمولا هم سوالات کنکور از همان نقاط است) ولی یادگیری لغات فراوان و فرار زبان انگلیسی کاری زمانبر است. از این جهت زیست آموزان پیشنهاد دارد ابتدا انگیزه خود برای یادگیری و فواعد آن مشخص کنید و تا آنجایی که امکان دارد خود را علاقه مند نمایید و جذابیتهایی که می تواند برای شما داشته باشد را افزایش داده و آنها را به صورت مکتوب در آورده و همیشه آنها را مرور نمایید.

سعی کنید فیلمایی را با زبان اصلی و با زیرنویس انگلیسی مشاهده نمایید و هر جا که لازم بود تصویر را نگه دارید یا به عقب برگردانید.

 مطالعه:

در هر روز هفته یک ساعت مطالعه را به این درس اختصاص دهید، مطالعه زبان انگلیسی را به ۳ بخش مجزا تقسیم کنید.

ابتدا لغات را مطالعه نمایید و سپی گرامرها را مطالعه نمایید و در انتها تستها مربوطه را نگاه کنید. ولی در کل روش صحیح یادگیری و اینکه چطور مطالعه کنید تا یک موضوع(زبان یا هر موضوع دیگر) ملکه ذهن شما شود و وارد حافظه بلند مدت شما شود، در مقاله ی علمی و جالبی در  بخش دانشجو و زیر بخش مشاوره و برنامه ریزی موجود است که می توانید از آن استفاده کرده و برنامه مطالعاتی خود را بر اساس آن تدوین نمایید.

 

 واژگان:

الف) هم‌زمان با شروع مطالعه‌ی یک درس، کلمات را از همه‌ جای درس (تمرین‌ها، متن‌ها، زیرنویس‌ها، جدول‌ها و….) استخراج و آن‌ها را در جدول‌هایی بنویسید که هر جدول:

– شامل گروهی از کلمات باشد که به نحوی در یک زمینه‌ دارای اشتراک باشند، مثلاً: کلمات هم‌شکل را در یک جدول بنویسید (bind، bond، bund، band، bound،  …… یا bird، bread، braid، bride، breed و…..)

کلمات مترادف را در یک جدول بنویسید (mediate، intervene، interpose، reconsiliate، interfere و…..)

کلمات با یک پیشوند را در یک جدول بنویسید (degenerate، decompose، deflate، deviate و….)

کلمات با یک مضمون (theme) را در یک جدول بنویسید، مانند جدول مربوط به میوه‌ها، جانوران، گیاهان، زمان‌ها، مکان‌ها و…..

– شامل ۳ ستون باشد که یک ستون مربوط به کلمه، یک ستون برای معنی فارسی و در ستون دیگر نیز یک جمله بنویسید. (بهتر است که جمله را خودتان بسازید و در غیر این‌صورت از کتاب و یا دیکشنری استفاده کنید)

لغاط خیلی ساده و ابتدایی را فاکتور بگیرید.

دایره واژگان را تا میتوانید بالا ببرید.

نکته‌ی: دقت کنید که لازم نیست هر جدول شامل تعداد کلمات زیادی باشد. همچنین کامل شدن این جدول‌ها به‌صورت تدریجی و همراه با مطالعه‌ی کتاب صورت می‌گیرد. مثلاً شما در درس یک جدولی را ایجاد کرده‌اید که یک یا دو کلمه در آن قرار گرفته‌اند. اما در درس هشت یا نه چند کلمه ی دیگر به آن اضافه می‌کنید.

نکته‌ی: چون نمی‌توانید همه‌ی لغات را در جدول‌ها قرار بدهید، باید یک جدول با عنوان «other words» یا «unsubjected words» نیز داشته باشید تا لغات مذکور (که برای آن‌ها وجه اشتراک پیدا نکرده اید) را در آن بنویسید. احتمالاً بیش‌ترین لغات را در این جدول خواهید نوشت!

ب) پس از مطالعه‌ی چندین درس و تهیه‌ی تعدادی از جدول‌ها (تقریباً ۲۰۰ تا ۳۰۰ کلمه) ساعت مطالعه‌ی مختص واژگان را به ۳ بخش (طبق زیر) تقسیم کنید:

– در یک قسمت مانند قبل، کتاب را مطالعه و جدول‌ها را تهیه و یا کامل کنید

– در یک قسمت با استفاده از جدول‌ها، کلمات‌ را به فیش‌های لایتنر انتقال داده و کلمات را به‌ روش لایتنر می‌خوانید (روش لایتنر)

– در قسمت دیگر تنها به خواندن متون انگلیسی بپردازید. هدف از این بخش کسب تجربه به منظور خواندن سریع متون انگلیسی می‌باشد. شما باید علیرغم مشاهده‌ی کلمات نا آشنا مفهوم متن و جملات را درک وحتی با توجه به معنی جملات و مفهوم کلی متن، معنی کلمات جدید را حدس بزنید.

نکته: تنها به تکرار کلمات اکتفا نکنید. برای یادگیری عمیق کلمات، بین‌ آن‌ها و مطالب موجود در حافظه‌ به نحوی ارتباط برقرار کنید. سعی کنید کلمات را در قالب تصاویر، جملات، آهنگ‌ها، رفتارهای رومزه و … در حافظه ثبت کنید. برای این موضوع زیست آموزان فایلهای آموزشی را تهیه کرده که برای لغات تصویر سازی های زیبایی را انجام داده و آنها را در بخش محصولات قرار داده که به صورت صد در صد تضمینی باعث ملکه شدن کلمات دشوار در ذهنتان می شود. از نمونه های فایلهای نصرت هم می توانید در این زمینه استفاده نمایید.

چند مثال:

– steal  که با style خاص خود steel می‌دزدد.

– اگر می‌خواهید معنی fig (انجیر) در ذهنتان ثبت شود، pig را تصور کنید که fig می‌خورد.

– به فردی فکر کنید که chess بازی می‌کند و در همان حال cheese می‌خورد.

 گرامر:

مفید‌ترین روش برای مطالعه و یادگیری گرامر، خواندن گرامر‌های ذکر شده در کتاب‌های درسی و نوشتن یک خلاصه‌ی کلی از آن‌ها می‌باشد. در این خلاصه‌برداری‌ها می‌توانید برای به‌خاطر سپردن موثرتر با استفاده از خلاقیت ذهنتان جملات و یا کلماتی را به‌صورت رمزی ایجاد کنید که با به‌خاطر آوردن این جملات و کلمات رمزی گرامرهای مورد نظر را نیز به یاد بیاورید.

برای این موضوع نیز فایلهایی در سایت موجود می باشد که حتی می توانید ددر گوشی خود ریخته و آنها را در همه جا مطالعه نمایید.

اما تنها خواندن و خلاصه‌برداری کردن از گرامرها (حتی اگر به بهترین نحو انجام گیرد) به هیچ‌ عنوان کافی نیست. شما باید برای درک و یادگیری عمیق گرامر‌ها تا می‌توانید تمرین‌های کتاب درسی و غیر درسی را حل کنید. سعی کنید جواب تمرین‌ها را در کتاب یادداشت نکنید تا بتوانید در مطالعات بعدی نیز خود را تست کنید.

 

تست‌زنی:

برای هر ساعت مطالعه‌ی مختص تست‌زنی یک آزمون انگلیسی تهیه کنید.

از آزمون‌های مشابه کنکور و یا آزمون‌های کنکورهای گذشته استفاده کنید (البته آزمون کنکورهای گذشته برای زمانی است که اکثر مطالب را مطالعه کرده‌اید)

هرگز از تست‌های طبقه‌بندی شده‌ی موضوعی (مثلاً صد تست پشت سرهم در مورد ضمایر و….) استفاده نکنید.

در هر آزمون این احساس را در خود ایجاد کنید که در جلسه‌ی کنکور هستید.

زمان را کنترل کنید. با پیشرفت مطالعه و تمرین باید زمان پاسخ‌گویی به سوالات کاهش یابد.

یکی از اهداف تمرین‌ تست‌زنی شناخت نقاط ضعف و قوت است. یعنی این‌که شما متوجه شوید که در کدام قسمت از سوالات (گرامر، درک مطلب و…..) قوی و در کدام قسمت ضعیف هستید تا بعداً با توجه به آن‌ها به سوالات پاسخ دهید.

در درک‌مطلب‌ها ابتدا یک نگاه کلی (گذرا) به متن و سوالات انداخته (۱ تا ۲ دقیقه) و سپس متن را بخوانید و سعی کنید با توجه به نگاه گذرایی که به سوالات انداخته‌اید زیر نکات مهم خط بکشید. (این طریقه‌ی خواندن متن را در ساعت مطالعه‌ی مختص واژگان انجام داده‌اید!). در پاسخ‌دهی به سوالات طرح شده از متن ابتدا به سوالات Vocabulary پاسخ دهید. سپس سوالات مفهومی را که از ایده‌ی کلی متن پرسش‌ کرده‌اند پاسخ دهید.

در سوالات گرامر سعی کنید پاسخ‌هایی را انتخاب کنید که ساختارهای گرامری ساده را به‌وجود می‌آورند. گزینه‌هایی که ساختار گرامر جمله را پیچیده می‌کنند به احتمال بیشتری اشتباه هستند.

-در انتهای هر آزمون نکات جدید گرامر و همچنین کلمات نا آشنا و جدید که در حین مطالعه به آن‌ها برنخورده بودید یا به آن‌ها توجه نکرده بودید را مشخص کرده و یادداشت کنید تا در ساعت مطالعه‌ی مختص واژگان یا گرامر، آن‌ها را مطالعه کنید.

پیشنهاد  بسیار مفید و سرگرم کننده

پس از اتمام هر ساعت مطالعه‌ی زبان (واژگان، گرامر و تست) یک کلمه‌ را به‌عنوان کلمه‌ی روز انتخاب کنید و آن‌ را در تقویمی (در همان روز) یادداشت کنید. سعی کنید به این کلمه کمی بیش‌تر از دیگر کلمه‌ها بها دهید و در مورد آن بیش‌تر فکر کنید. انتخاب کلمه‌ی روز کاملاً بستگی به سلیقه‌ی شما دارد.

گرامرهایی که در طول هفته مطالعه می نمایید در آخر هفته یک خلاصه و چکیده از آن تهیه نموده و آنها را مطالعه نمایید تا از ذهنتان نپرد.

 

نکات انتهایی:

توجه نمایید که برای یادگیری  مکالمه و صحبت کردن انگلیسی نیاز ندارید که مدام گرامر را مطالعه نمایید. برای فهم بهتر این سخن مثالی را می گوییم: ما یا هر کس دیگر که داریم صحبت می کنیم به صرف و نحو و دستور زبان فارسی و این که نهاد و گزاره کجا قرار دارند و … دقت نمیکنیم! انگلیسی هم به همین صورت است و شما فقط باید قرارگیری لغات و اصطلاحات را در جملات با تمرین و به صورت تجربی بیاموزید.

جوابی بنویسید

Verification: 2eb47d17cfb1428b
رفتن به نوارابزار