خلاصه برداری و مطالعهی سریعتر با فیش برداری به روش میز طراحی که حاصل تحقیقات مرکز مطالعات آموزشی دانشگاه هاروارد میباشد:
عمده مشکلات داوطلبان کنکور به شرح زیر است:
۱)زمان برای مطالعه کم میآورند
۲)حجم زیاد مطالب آنها را آزار میدهد
۳)زمان زیادی صرف میشود تا مفهوم سوالات را در سر جلسه بفهمند(جلسه کنکور)
۴)در عین بلد بودن مطالب، حافظهی آنها یاریشان نمیکند
۵)تعداد دفعات دورهی مباحث کم است
برای این منظور ما باید یاد بگیریم که مطالب غیر ضروری و مواردی که اصلا مهم و تاثیرگزار نیستند را حذف و موارد پر اهمیت را جدا کرده و حجم مطالب مورد مطالعه برای دفعات بعدی را کاهش دهیم که برای این منظور میتوان از یک ماژیک فسفوری یا سبز برای علامتگزاری روی موارد مهم در بار اول استفاده نماییم و مواردی را که رنگی شدند را در کنارههای کتاب یا در یک جزوه بنویسیم و به نوعی خلاصه نویسی نماییم که این روش ساده دارای این مزیت است که کمک میکند روحیهی فرد در کاهش حجم مورد مطالعه بالا رود و حجم بالای مواردی که قرار است مطالعه نماییم ذهن مارا درگیر خود ننماید. این عمل سرعت مطالعه را افزایش و حجم مورد مطالعه را کاهش میدهد که خواص این روش ساده را در زیر بر میشمریم:
اول اینکه: حجم مورد مطالعه را کاهش و سرعت را افزایش میدهد
دوم اینکه: افعال و توضیحات تاکیدی اضافه حذف میشوند
سوم اینکه: هر چه را که خود حذف کردهاید، خود به راحتی به خاطر میآورید. توضیح بیشتر اینکه سعی کنید مطالبی را که حس میکنید برای شما خیلی ملموس است و محال است فراموش کنید را حذف نمایید.
چهارم اینکه: با کم شدن حجم مطالب مورد مطالعه برای دفعات بعدی نیز روحیهی شما نیز افزایش مییابد
پنجم اینکه: با بالا رفتن سرعت مطالعه شما حوصلهی مطالعهی شما نیز بالا میرود
خاصیت بعدی این روش چیست؟
در ادامهی بر شمردن خواص این روش باید این مموضوع را خاطرنشان نماییم که این روش باعث هدفمندسازی مطالعات ما میشود به این معنی که شما برای تهیهی عبارات کوچک باید متنهای طولانیتر را عمقیتر بخوانید و درک نمایید چون باید یک متن مفید را استخراج نمایید تا در دفعات بعد آن را مورد مطالعه قرار دهید پس این موضوع شمارا ترغیب میکند تا موقع مطالعه با دقت بیشتری آن مطلب را مطالعه نمایید که این عمل باعث فهم بهتر مطالب میشود، به عبارت بهتر ما مجبوریم مفهوم متن را در حین فیشبرداری بهتر بفهمیم و آنها را محکمتر در حافظه بسپاریم تا در رجوع بعدی به فیشها آنها را به یاد بیاوریم. که این موضوع از خواص دیگر این روش برای یادگیری و حفظ مطالب میشود.
یکی دیگر از خواصی که این روش دارد این است که شما را به سریع خوانی سوالات عادت میدهد، توضیح بیشتر این که چشم شما عادت میکند کلمات کلیدی را سریعتر ببیند و حساسیت شما در دریافت سریع مطالب بالا رود.
از خواص متعدد و فراوان دیگر این روش این است که باعث افزایش تعداد دفعات مرور مطالب میشود که ارتباط مستقیمی با موفقیت افراد در آزمونها دارد.توضیح اینکه فرق داوطلبان در این نیست که مطلب را خواندهاند یا نه بلکه عمده تفاوت آنها در تعداد دفعات مرور مطالب است. یعنی معمولا همهی داوطلبان همهی مطالب را حداقل یک مرتبه خواندهاند ولی اینکه چند بار آن را تکرار کردهاند در افراد مختلف متفاوت میباشد.
این روش با وجود ساده بودن و شدیدا کاربردی و مفید بودن ولی توسط بسیاری از دانشآموزان و دانشجویان جدی گرفته نمیشود.
یکی از مهمترین خواص این روش این است که در موارد بیشماری پیش آمده است که دانشآموزان یا دانشجویان موضوعی را بلد هستند و به آن اشراف دارند ولی قادر به پاسخ دادن سوالات مربوط به آن موضوع نمیباشند، این مشکل به کمک روش فیشبرداری رفع میشود و در واقع باعث میشود حافظهی ما تقویت و مطالب درسی کنکوری مطالعه شده به صورت طبقهبندی شده در ذهن ما قرار بگیرد به عبارت دیگر مغز انسان هم مانند عضلات نیاز به تمرین و ورزش دارد تا تقویت شود لزا این روش میتوانند به عنوان تمرینی برای تقویت ذهن ما عمل نماید