امروزه تهیه پروژه ها، تحقیقات، پروژه های علمی و مقالات جزء لاینفک آموزشهای آکادمیک شده که تمام اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و دیگر دانشجویان موفق با آن سروکار دارند. مدیریت این اطلاعات علمی کار پر دغدغه ای است که ذهن پژوهشگران را به خود معطوف کرده است. نرم افزار های مختلف و متعددی جهت تسهیل امر مدیریت متون و مدیریت منابع و ماخذ وجود دارد که محقق را کمک مینماید تا با ایجاد یک بانک اطلاعاتی از مقالات به راحتی تحقیق خود را انجام دهد، سازماندهی نماید و به راحتی بر اساس استانداردها فهرست منابع و ماخذ را تهیه نماید. از جمله این نرم افزارها اندنوت و مندلی میتوان اشاره کرد.
نرم افزار Endnote که توسط موسسه Thomson Scientific تهیه و عرضه شده ابزاری کارامد جهت مدیریت اطلاعات کتابشناختی و سازماندهی منابع و ماخذ میباشد. از طریق این نرم افزار شما قادر به ذخیره و سازماندهی انواع مطالب کتابشناختی با فرمتها و استانداردهای مختلف هستید که این اطلاعات میتواند مقاله، مجله، مقاله کنگره ها، کتاب، پایان نامه، استاندارد، ثبت اختراع و … میباشد. از طریق این نرم افزار میتوانید به راحتی مدارک خود را در واژه پرداز Word ذخیره نمایید و همچنین منابع و ماخذ برای پایان نامه یا تحقیق های خود با هر نوع استاندارد خاصی که در نظر دارید ایجاد کنید.
برخی از قابلیتهای این برنامه شامل:
۱-ایجاد یک بانک اطلاعاتی به شکل کتابخانه مجازی
۲-برقراری ارتباط با بانکها و پایگاههای اطلاعاتی و جستوجوی اطلاعات در آنها
۳-انتقال و ذخیره اطلاعات کتابشناختی مقالات بازیابی شده از بانکها و پایگاههای اطلاعاتی در کتابخانه مجازی
۴-تهیه فهرست منابع و ماخذ برای پایان نامه، مقالات، سمینار و … بر اساس ۲۳۰۰ نوع استانداردهای کتابنامه نویسی
۵-بروزرسانی کتابخانه دیجیتال از طریق ارتباط با بانکها و پایگاههای اطلاعاتی
۶-امکان انتقال اطلاعات کتابشناختی منابع از طریق سیستم دستی(ورود اطلاعات)
۷-ذخیره و سازماندهی جداول، تصاویر و نمودارها در کتابخانه مجازی
این آموزش رایگان+ برنامه اندنوت را دانلود نمایید و از کار با آن لذت ببرید. زیست آموزان